Jaaroverzicht 2021

Net als in 2020 stond ook 2021 in het teken van de coronapandemie. Tussen half mei en half december hebben we toch een groot aantal bijeenkomsten kunnen houden voor de deelnemers aan onze RSA Buurtgroep Centrum-Oost.

• Roze Koffie Inloop: 6 keer
  • Museumbezoek: 8 keer
  • Wandelingen: 3 keer
  • Overige: 1 keer
De gemiddelde deelname aan de bijeenkomsten bedroeg 5. Het laagste aantal was dit jaar 2 bij de inloop van augustus en Noorderwoord in november. En het hoogste aantal was 12 bij de inloop van november. Nog steeds is het zo dat bij de ontmoetingen meer mannen dan vrouwen aanwezig zijn.

Aan het eind van het jaar stonden er ongeveer 65 personen op de mailinglijst van onze buurtgroep. Ongeveer eenderde van deze groep is vrouw, tweederde is man.

BUURTBRIEVEN

Een keer per maand rond de 15e laten we een Buurtbrief verschijnen. Ook in 2021 is het gelukt om er 12 te doen uitgaan. De Buurtbrieven worden gevuld met aankondigingen van activiteiten van onze buurtgroep, roze wetenswaardigheden uit de buurt en uit de wereld daaromheen.

ROZE INLOOP

Tussen de lockdowns in hebben we zes keer een inloop kunnen houden op de 2e dinsdag van de maand: 18 mei, 8 juni. 13 juli, 10 augustus, 9 november en 14 december. In de zomermaanden konden die gelukkig plaatsvinden in de tuin van de SOOP. De laatste twee vonden binnen plaats. In september en oktober konden de koffieochtenden niet doorgaan wegens te weinig belangstelling.

MUSEUMBEZOEK

Tussen half juni en half december hebben we acht keer een tentoonstelling bezocht:

Allard Pierson (15 juni): Godinnen van de Art Nouveau

Eindelijk was het zover. De musea waren weer open! De aftrap vond plaats op dinsdag 15 juni met een bezoek aan het vernieuwde Allard Pierson. Zeven deelnemers aan onze buurtgroep brachten een bezoek aan een fraaie tentoonstelling met de titel "Godinnen van de Art Nouveau".

Jammer genoeg was er na afloop geen mogelijkheid om nog even op een terrasje even wat te drinken en nog wat meer na te kletsen. Door het mooie weer en de terrasbeperkingen was er rond lunchtijd geen plek meer te vinden. Gelukkig was de tentoonstelling mooi genoeg om met voldoening ieder haars of zijns weegs te gaan.

Stedelijk Museum (29 juni): Surinaamse school

En deze keer waren we in het het Stedelijk Museum om de tentoonstelling "Surinaamse school. Schilderkunst van Paramaribo tot Amsterdam" te bekijken.

Een fraaie expositie van kunstwerken die je anders nooit zo bij elkaar ziet. Beslist een aanrader! Na afloop konden we in het restaurant ernaast nog ruim om een ronde tafel zitten om na te praten en bij te kletsen.

Allard Pierson (27 juli): Van Nijl tot Amstel

Op dinsdag 27 juli brachten vier van onze buurtgroep een bezoek aan het Allard Pierson om de tentoonstelling "Van Nijl tot Amstel" te bekijken. We maakten daar een "reis in vogelvlucht door 10.000 jaar cultuurgeschiedenis. Van handelaren uit het Assyrische Rijk tot theatermakers in de creatieve stad Amsterdam".

In feite bleek het om de vaste collectie van het museum te gaan, die nu in een vernieuwde en aantrekkelijke opstelling wordt tentoongesteld. Verder dan de gipsafdeling met replica's van beelden uit de Romeinse en Griekse oudheid zijn we niet gekomen. Na anderhalf uur besloten we naar de kantine van het museum te gaan om na de geest ook het lichaam te versterken.

Amsterdam Museum (24 augustus): Gouden Koets

Het is niet al goud wat er blinkt!!! Op dinsdag 24 augustus gingen een aantal van onze buurtgenoten kijken hoe het met de glans van de Gouden Koets gesteld is. To ride or not to ride???

Na een restauratie van ruim vijf jaar is de Gouden Koets voor het eerst weer voor publiek te zien. Het rijtuig wordt tot februari 2022 in bruikleen gegeven aan het Amsterdam Museum. Daarmee keert de koets tijdelijk terug naar Amsterdam, de stad die hem in 1898 aan koningin Wilhelmina schonk.

Museum Van Loon (27 augustus): Herstory

Museum Van Loon en Atria, het kennisinstituut voor emancipatie en vrouwengeschiedenis, presenteren de tentoonstelling 'herstory – vrouwen, verhalen, verandering'. De verhalen worden geschetst aan de hand van portretten, foto’s, persoonlijke objecten en boeken. Historische verhalen worden aangevuld met de huidige vrouwelijke generaties Van Loon.'

Nemo De Studio ( 24 september): Bits of You

Deze keer gingen we naar een heel andere tenstoonstelling en naar een heel andere locatie dan we gewend waren. En bovendien ook nog speciaal voor volwassenen. Heel spannend allemaal!!! Vier van onze buurtgroep togen die dag naar het Marineterrein voor een tentoonstelling in De Studio.

"In Bits of You ervaar je hoe de datasporen die je dagelijks achterlaat jouw leven beïnvloeden. Laat je onderdompelen in een draaikolk van data, ontdek hoe algoritmes werken en vang een glimp op van de data-toekomst. Een tentoonstelling speciaal voor volwassenen in De Studio van NEMO op het Marineterrein in Amsterdam."

Een nazit op een van de terrassen op het terrein zat er deze keer niet. Volgende keer beter!

Stadsarchief Amsterdam (16 november): Thuis in de Stad

Acht van ons brachten deze dag een bezoek aan het Stadsarchief Amsterdam.

Het Stadsarchief presenteert samen met fotograaf Raimond Wouda de geschiedenis van een stukje Amsterdam en vertelt over wonen en je thuis voelen in een veranderende stad. Het toont de voortdurende spanning tussen idealen en de dagelijkse realiteit, tussen nostalgie en continue verandering."

Deze expo gaf ons een mooi kijkje op heden en verleden van dit bijzonder stukje Amsterdam. En bood ons tegelijk ook een boeiende blik op een veranderende samenleving die we zelf ook hebben meegemaakt. Leuk om te horen was dat het Tuindorp een soort eiland vormde in Noord. Uitgaansmogelijkheden waren er niet. Op zaterdag gingen de bewoners rondwandelen in hun dorp. De jongeren liepen daar ook rondjes; de meisje aan de ene kant van de straat en de jongens aan de andere zijde, met geflirt over en weer.

Het bezoek aan het Stadsarchief maakte deel uit van het drieluik rond het 100-jarig bestaan van Tuindorp Oostzaan.

Stedelijk Museum (17 december): Remy Jungerman

Op deze vrijdag gingen vier van ons naar het Stedelijk Museum. Daar was een tentoonstelling te zien van Remy Jungerman met een groot overzicht van de afgelopen 15 jaar en ook nieuw werk dat speciaal hiervoor gemaakt is.

"Remy Jungerman beweegt zich in zijn sculpturen, installaties, panelen, collages en zeefdrukken tussen de Marron-cultuur in Suriname, de Afrikaanse Diaspora en het 20ste-eeuws modernisme. Hij zoekt naar een autonome beeldtaal door abstracte geometrische patronen uit verschillende culturen met elkaar in gesprek te laten gaan."

Na afloop hebben we nog even gezellig gezeten in het restaurant dat zich beneden in de 'badkuip' bevindt. Dit museumbezoek was meteen ook het laatste samenzijn van onze buurtgroep in het oude jaar. Twee dagen later ging de samenleving weer op slot.

WANDELINGEN

ArtZuid 2021

ArtZuid is een tweejaarlijkse tentoonstelling van beeldwerken op een aantal groene lanen in Amsterdam Zuid.

Net als vorige jaren gingen we als buurtgroep ook weer een kijkje nemen. Zeven van ons liepen op vrijdag 30 juli het eerste gedeelte van de kunstwandeling. De rest bewaren we misschien tot later datum, want bij het Hilton Hotel bleek het terras aan de achterkant een aantrekkelijke plek te zijn om even uit te puffen en kofffie en gebak te bestellen.

Op vrijdag 13 augustus gingen drie van ons nogmaals op pad. Deze keer begonnen we bij Station Zuid en liepen vervolgens noordwaarts. Op het kruispunt van beide routes bevond zich het informatiepunt met terras van ArtZuid2021. Daar bleven we dan ook steken. Al met al hebben we op deze beide dagen een groot deel van alle kunstwerken kunnen beklijken.

Tuindorp Oostzaan

Op vrijdag 19 november gingen we in aansluitng op de expoitie in het Stadsarchief zelf de stadswijk Tuindorp Oostzaan verkennen onder deskundige leiding van Peter, architect en zelf wonend in Noord.

We waren met ons tienen, 5 uit onze buurtgroep en 5 uit Noord! Het was gelukkig mooi weer en konden mede daarom een fraaie en interessante tocht maken door deze 100-jarige buurt van Amsterdam. Start en einde waren op het Zonneplein. Na afloop konden we nog even napraten in het café aaan het plein.

OVERIGE

Op woensdagavond 24 november hadden we, naast de exposite en de wandeling, nog een activiteit met als thema Tuindorp Oostzaan: Noorderwoord, een literair evenement in het Zonnehuis in Noord. Te gast was onder meer Loes Luca.